Marianne Ling

MARIANNE LING

Naturens längtan till enhet. Gobelin av eget handspunnet och växtfärgat garn

I slutet av 1960-talet började jag skulptera i lera hos skulptris Marie-Louise Idestam-Blomberg i Sigtuna, där jag bodde. Efter några år med lera lärde jag mig växtfärgning och hade själv några kurser i det. Jag lärde mig spinna både ull och lin och arbetade sen också med att väva bildvävnader med mitt eget garn. Detta var inspirerande och kreativt men ack, vilken tid det tog att bara väva en bild som man ville förmedla - att ha spunnit garnet och färgat det och sen plockat in alla nyanser som man ville måla bilden med.

På sjuttiotalet började jag måla akvareller som komplement.

År1981 fick jag göra en stor utställning på Upplandsmuseet, ”Kullgult och Byttblått” - om ull och lin, färgning i hem och på färgerier, jag fick också ställa ut mina egna bildvävnader.

I samband med den utställningen fick jag kontakt med Carla och Erik Sundström som höll på att skriva en bok om svampfärgning. Jag fick delta i deras svampfärgningseminarier och även i deras böcker.

Jag vävde några gobeliner av svampfärgat garn. Mina motiv var oftast naturen. År 1986 vävde jag Naturens väsen som blev en bild av den energi som skapar allt vårt växtliv. Sedan har jag fortsatt att på olika sätt arbeta med dessa väsen.

På ett svampfärgningsymposium i Danmark vandrade vi i en bokskog för att söka svamp, Då jag såg kullfallna bokträd på marken. En av dem hade tydligt manliga attribut och runt om honom låg många kvinnliga stammar. Omedelbart så kände uppmaningen att väva dem och så kom ”Naturens längtan till enhet” till. Där låg de, träden, och kunde inte närma sig varandra.

Under åren har jag också fått illustrera böcker och tidskrifter.

 

 

Artemis, Kolhusudden Svabensverk Artemis, pastell

 

Jag är intresserad av nordisk mytologi och har tecknat en del i tusch, bland annat de tre nornorna, ödesgudinnorna, och på 80-talet kom jag i kontakt med Kalevala, den finska mytologin. Den senare fascinerade mig mycket, då många runor handlade om de tider då människan hade stor vördnad för naturens väsen och kommunicerade med dem.

De bad dem exempelvis om hjälp då de skulle ut och jaga och de tackade dem senare vördnadsfullt för en lyckad jakt.

Jag flyttade till Svabensverk 1996. När sedan Katarina Jansson öppnade Pannkakshuset här i byn så ville hon att jag skulle teckna Dalarnas och Hälsinglands symboler tillsammans – Dalahästen och Helsingebocken, och så kom Bockahästen till. Vår by ligger ju precis på gränsen mellan Dalarna och Hälsingland.

År 2006 började jag måla Linnés årstider. Jag hade funnit hans texter om årets månader och hur han jämställde människans liv med växternas utveckling. Så jag målade tolv målningar där jag sammanförde människa och natur. Upptäckte sedan att det var Linnéjubileum året efter och jag arbetade också med en bok jag funnit, med en föreläsning som Linné hållit i Uppsala domkyrka några år före sin död. Den var så vackert och poetiskt skriven, inte alls på det vetenskapliga sätt som man förknippar med Linné. Han berättade om Naturens tre Tempel, Florae tempel - växtriket, Pans tempel - djurriket och Plutonis tempel – mineralriket. Jag fick ställa ut dessa målningar bland annat i Uppsala Botaniska trädgård 2006. Jag arbetade vidare på det temat och visade min utställning ”Florae tempel” på flera platser under Linnéåret.

 

Naturens väsen

Gobelin av handspunnet och växtfärgat garn

 

 

Utställningar

 

Galleri Trekanten Sigtuna 1971

 

Upplandsmuseet 1981: En utställning om den kulturhistoriska utvecklingen av lin- och ullspånad, växtfärgning, färgerier, samt egna bildvävnader. Sen visades den också på Östersunds länsmuseum 1982 och Sveg 1982.

 

Utställningar om svampfärgning och alster av svampfärgat garn. Grythyttans värdshus 1983, Danmark 1985, Kalifornien 1987.

 

Vandringsutställning om Vilda växters användning och kulturhistoria 1984.

 

Lilla galleriet i Visby 1986 Akvareller och bildvävnader

 

Uppsala Konstnärsklubb Galleri 1 1988 Akvareller och bildvävnader.

 

Edsbyns bibliotek 1997 Akvareller

 

Linnéutställningen ”Florae Tempel” – pastell. Galleri, Botaniska Trädgården, Uppsala 2006, Galleri Hörnan, 2007, Edsbyns Bibliotek, 2007, Vara Galleri, 2007

 

”Kalevala” Akvareller ur det finska eposet, Pannkakshuset i Svabensverk, 2012.

 

LandArt utställningen på Udden i Svabensverk, 2013.

 

Jag har även deltagit i flera samlingsutställningar.

 

Sedan kom jag i kontakt med föreningen Finnskogsriket och deltar i deras möten. Marga Boustedt och jag kom fram till att de finnar som kom till Sverige på 1600-talet hade mer med sig än svedjebränningen – de hade en rik mytologi med sig också. Axel Gottlund hade rest runt i början av 1800-talet och upptecknat många av de runor som de fortfarande sjöng. Marga och jag ville förmedla denna kulturskatt.

Sommaren 2012 hade vi en utställning på Pannkakshuset med mytologin i Kalevala som tema. Jag målade akvareller och Marga skapade skulpturer.

För några år sen kom tanken på konstudden upp och den förverkligades 2013. Jag gjorde min Moder Jord, samt några andra verk. Det blev ett mycket stort jobb och jag samarbetade mycket med Sylvia Darnell som kom hit från Spanien för att delta i utställningen. Jag fann på udden två träd som såg ut att växa upp från samma rot. Det var en björk – sommar/kvinnligt träd och en tall - vinter/manligt träd.

Fick då idén att väva dem samman i mellanrummet.

Så kom drakarna till. Sedan skulle jag skapa ett björkväsen som skulle komma ut ur en björk på kullen. Jag hade gjort huvudet, men på förmiddagen på midsommaraftonen då vi skulle ha vernissagen, skulle jag försöka bygga upp henne runt björken. Men nävern jag hade var så bångstyrig, så det fick bli en tillfällig midsommarbrud.

Senare när blomsterkransen vissnat så fick bara hennes huvud vara kvar.

 

Nu arbetar jag åter med den nordiska mytologin och Kalevala inför sommarens Landart ”Andrum” och jag arbetar med lera, medan snön ligger, för att forma idéerna. Bland annat har jag gjort en tolkning av urmodern, med alla elementen.

 

Ek ur det finska eposet Kalevala

Affisch Upplandsmuseet

Nornan Urd

Nornor, tusch

Lilith

Bockahästen

Misteln

Midsommarbrud

Drakar

Fågel i keramik

När jag var i Italien för många år sen, kom jag till trädgården Villa d´Este utanför Rom. Där fascinerades jag av en skulptur, som kallades Naturen. Det var gudinnan Artemis som man brukar avbilda med många bröst.

Hon har sitt eget tempel i Efesos i Turkiet. Men eftersom man i Rom kallade henne ”Naturen” så använde jag mig av henne som symbol för Moder Jord och allt vad hon har att ge oss. Jag målade ett par varianter av henne, en där hon står som en fontän i trädgården, men också en där hon ligger, med sina givmilda bröst och i bakgrunden ligger sen tidigare förstenade gudinnor. När vi förra året skulle skapa Konstudden i Svabensverk, kändes det naturligt för mig att försöka skapa henne i en slänt, med de naturmaterial jag kunde finna. I ett av brösten lade jag ägg, som jag fyllt med gips. Men det var ingen bra idé, för djuren hade på nätterna ett fasligt sjå att krafsa omkring bland dem. Jag har nog aldrig ätit så mycket omelett i hela mitt liv för att kunna lägga dit nya ägg varje dag. Däremot fick de gipsfyllda skaldjuren vara ifred.